×


תפריט נגישות

היוזמה תיכון מקיף א ירוק מתמיד

היוזמה יצאה לדרך השנה בתשפ"ב זה לאחר שאושר התקציב על פי התוכנית הצבעונית שהוגשה למשרד החינוך

 קישור

 

התוכנית משלבשת עבודת מחקר בסביבה מזמינה. ועשייה למען הסביבה.

השילוב מהווה "הרכב מנצח" לאור ניסיון עבר נרחב. זה פועל בכל רמות הלימוד הן בכיתות חט"ב והן בכיתות חט"ע עיוניות ומב"ר

 

 

המחקר בחממה מתחיל בהצגת בעיה PBL וממנה נגזרים שלבי החקר. ניסוח השאלה הצגת ההשערה תיכנון הניסויים. תיכנון דפי איסוף הנתונים. ביצוע הניסויי ובאופן מתמיד איסוף נתונים מהשטח. לימוד דרך עיבוד הנתונים  ( ממוצע וסטיית תקן)

שימוש בגיליון אלקטרוני אקסל

הצגת התוצאות ועיבוד הנתונים תוך הבנת התמונה שהתקבלה. סיכום עבודת המחקר יהיה בעבודה כתובה ופוסטר תוך שהתלמידים ידעו להתמודד עם שאלות שישאלו על המחקר השלם.

התוכנית משלבשת עבודת מחקר בסביבה מזמינה. ועשייה למען הסביבה.

השילוב מהווה "הרכב מנצח" לאור ניסיון עבר נרחב. זה פועל בכל רמות הלימוד הן בכיתות חט"ב והן בכיתות חט"ע עיוניות ומב"ר

 

 

המחקר בחממה מתחיל בהצגת בעיה PBL וממנה נגזרים שלבי החקר. ניסוח השאלה הצגת ההשערה תיכנון הניסויים. תיכנון דפי איסוף הנתונים. ביצוע הניסויי ובאופן מתמיד איסוף נתונים מהשטח. לימוד דרך עיבוד הנתונים  ( ממוצע וסטיית תקן)

שימוש בגיליון אלקטרוני אקסל

הצגת התוצאות ועיבוד הנתונים תוך הבנת התמונה שהתקבלה. סיכום עבודת המחקר יהיה בעבודה כתובה ופוסטר תוך שהתלמידים ידעו להתמודד עם שאלות שישאלו על המחקר השלם.

נושאי עבודות המחקר:

ח2  השפעת דישון כימי ב3 רמות שונות על התפתחות צמחי אגוז אדמה  (בוטן) המדדים שיבדקו: גובה הצמחים, מספר עלים, מספר פרחים, מספר פירות ובסיום המחקר הוצאת הצמחים מהאדמה וספירת פקעיות המכילות חיידקי ריזוביום על גבי השורשים.

ט2 השפעת הצללה (גובה צינורות הפלסטיק בתוכם גודלו) על גובה עמודי התפרחת של צמחי יקינטון. מדדי הצמיחה שיבדקו: גובה צמחים מספר עלים וגובה עמודי תפרחת.

ט7

השפעת איוורור הקרקע בחמות שונות על התפתחות נבטי  בוטנים המדדים שיבדקו. גובה הצמחים מספר עלים מספר פרחים מספר פירות ובסיום המחקר הוצאת הצמחים מהאדמה וספירת פקעיות המכילות חיידקי ריזוביום על גבי השורשים.

כל קבוצה מקבל שתי שעות שבועיות

בשעה הראשונה נבדק הניסוי והנתונים המתקבלים נבדקים ומעובדים. נלמדים נושאים שונים הקשורים לדוגמא לנביטה: נביטה על אדמתית , נביטה תת אדמתית חשיבות הפסיגים, צורות עלים שונות (עלה פשוט עלה מורכב -מנוצה). משמעות הפקעיות על שורשי צמחי קטניות לאג-המוגלובין ומחזור זרעים. בשעה השנייה יש פעילות למען הסביבה.

קיים המתחם הירוק שאותו בחרנו לשקם השנה. המתחם כולל את התחנה למיחזור פסולת אורגנית, פינת הישיבה מחומרים ממוחזרים המדרונות בגבעת החול שבתוחם מצויות כוורות פלסטיק למניעת דרדרת NEOWEB(הותקנו ע"י מפעל מיוחד מקריית גת) ופינות התרגעות.

ופינת ישיבה להתרגעות הכוללת מבנה ישיבה שנעשה בעבר מצמיגים בהדרכת מתן מנגב בר-קיימה

ומשטחי דשא סנטתי שהוצבו השנה

 

עד כה

א.      הכנו בשנית את מסגרות העץ שבהן מתבצעת יצירת הקומפוסט. צבענו בצבע ירוק שיגן מהלחות

ב.      פרסנו דשא סינטטי בתחנה למיחזור פסולת אורגנית

ג.       פרסנו דשא בפינת הישיבה  ובפינות ההתרגעות מאחורי שכבות ח, ט, י

ד.      צבענו את פינת הישיבה ושתלני אגפנטוס אפריקאי באדנית שבפינת הישיבה.

ה.      שתלנו צמחי עונה באדניות ברחבי ביה"ס ובשני הקירות בחזית שכבה ח  וט

ו.         הצבנו עציצים בפינת ההתרגעו ושתלנו בהם צמחים שגידלנו בחממה.

ז.       התחלנו בשיקום ארגז החול לקפיצה לרוחק שמצוי במתחם התחנה למיחזור פסולת אורגנית. פינוי כל הפסולת והאדמה הקשה לפני שיובא חול ים רך.

ח.      פרסנו משטח דשא קטן בחזית שכבה י

 

עבודת כפיים שיש בה ייחודיות כי אחרי שבוצעו ע"י תלמידים יש הערכה רבה ע"י התלמידים ושומרים. קיים גם מצב שתלמידים מבקשים לקחת חלק בפעילויות כמו דפיקת מסמרי דשא...

נוצר צורך למזלפים נוספים כי תלמידים נגשים ומבקשים גם הם להשקות...

 

ומה עוד בתוכנית:

בתוכנית לקבע את השלט הגדול של המתחם הירוק שסביבו ימוקמו תמונות התלמידים בפעולה שהוכנו ע"י אומנית  הקרמיקה הילה ורדי מקיבוץ נען.

הכנתי שלטים עם מידע על הצמחים בחצר ביה"ס וחלקם כבר קובעו על העצים כך יועשר הידע על הסביבה.

ובתוכנית לשקם את המשחקים הירוקים שניתן להפעיל בהפסקות הגדולות

תיעוד בתמונות

ח2

ט2

ט7

לקראת סיום שנת הלימודים תשפ"ג  הוכנה מצגת סיכום תשפ"ב והכנת יוזמת המשך לשנת תשפ"ג. 

 

כתבה דר' עדנה בן יצחק מונסליזה

צור קשר

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.